اعتراف رسانه عبری به قدرت موشکی حزب الله لبنان پیام تبریک وزارت خارجه ایران به مناسبت سالروز استقلال اوکراین واکنش مکرون به وقوع انفجار مقابل یک کنیسه در جنوب فرانسه چه بود؟(3 شهریور 1403) تروریست‌های داعش مسئولیت حمله با سلاح سرد در آلمان را به عهده گرفتند (۳ شهریور ۱۴۰۳) توصیه کاندولیزا رایس به مقامات آمریکا: دارایی‌های تهران را نباید آزاد کرد پیش‌بینی رسانه‌های صهیونیست از حمله قریب‌الوقوع حزب الله (۳ شهریور ۱۴۰۳) جنایات رژیم صهیونیستی برای ایجاد بحران آب در غزه وحشت حمله حزب الله در جان صهیونیست‌ها پزشکیان: باید با خدمت بی‌منت برای رفع نیاز‌ها و مشکلات مردم تلاش کرد حملات موشکی حزب‌الله به جولان اشغالی ادامه دارد (۳ شهریور ۱۴۰۳) وزیر کشور و فرمانده کل ارتش بر لزوم تقویت امنیت مرز‌ها تاکید کردند تاکید عراقچی بر حق مشروع ایران برای پاسخ به جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در تهران عارف: بر سر عهد خود با مردم می‌مانیم هلاکت چند نظامی صهیونیست با انفجار تونل در مرکز غزه (۳ شهریور ۱۴۰۳) بیمارستان ۷۰ تختخوابی هاشمی رفسنجانی با حضور پزشکیان افتتاح شد وقوع یک حادثه امنیتی در کرانه باختری | ناپدید شدن دو صهیونیست در قلقیلیه وزیر خارجه طالبان به عراقچی تبریک گفت دیدار فرمانده کل ارتش با وزیر ورزش و جوانان رئیس قوه قضاییه در دیدار با پزشکیان: رای بالا به کابینه پشتوانه بسیار خوبی برای دولت شد فرمانده کل ارتش با امیر نصیرزاده دیدار کرد زلنسکی پیوستن اوکراین به دیوان کیفری بین‌المللی را تأئید کرد
سرخط خبرها

تاجیکستان ساخت پایگاه نظامی توسط چین در مرز با افغانستان را «بی‌اساس» خواند

  • کد خبر: ۲۳۸۹۷۱
  • ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۴
تاجیکستان ساخت پایگاه نظامی توسط چین در مرز با افغانستان را «بی‌اساس» خواند
در پی گزارش یک رسانه انگلیسی، وزارت خارجه تاجیکستان اعلام کرد چین پایگاه نظامی در تاجیکستان ندارد و این مسئله در دستورکار مذاکرات طرفین نیست.

به گزارش شهرآرانیوز؛ روزنامه دیلی‌تلگراف چند روز پیش در گزارشی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای ادعا کرد که چین در حال ساخت یک «پایگاه نظامی مخفی در تاجیکستان» است.

دیلی‌تلگراف هم‌چنین در این گزارش نوشت: «چین از طریق این پایگاه می‌خواهد تهدیدات ناشی از سوی افغانستان تحت‌کنترل طالبان را کنترل کند. این کشور آسیایی در سال ۲۰۱۶ یک پیمان امنیتی امضا کرد و تقریبا یک دهه است که در حال ساخت این پایگاه نظامی در یکی از دورافتاده‌ترین نقاط جهان است.»

وزارت امور خارجه تاجیکستان در واکنش به این گزارش اعلام کرد: «گزارش‌های مربوط به تاسیس پایگاه نظامی در تاجیکستان بی‌اساس هستند. این مسئله در دستورکار مذاکرات تاجیکستان-چین نیست.»

براساس گزارش این رسانه انگلیسی، این مرکز دارای برج‌های دیده‌بانی و سربازان هر ۲ کشور است که اکنون رزمایش‌های نظامی مشترکی را برگزار می‌کنند که در رسانه‌های دولتی چین نمایش داده می‌شود. هیچ یک از طرفین به طور علنی وجود این پایگاه را که یک پایگاه نظامی سابق شوروی را گسترش می‌دهد، تایید نکرده‌اند، اما این تصاویر سرعت ساخت و ساز ثابتی از جمله جاده‌های دسترسی به پایگاه را نشان می‌دهد.

در گزارش دیلی‌تلگراف آمده است: «چین به دنبال گسترش ردپای نظامی خود در تمام مرز‌های خود، به‌ویژه فشار آوردن به قلمرو هند در هیمالیاست. نگرانی از این که پکن قصد دارد در کشور‌های همسایه هم همین کار را انجام دهد، افزایش یافته است، زیرا روابط با تاجیکستان را در زمانی که روسیه، شریک اقتصادی و امنیتی معمول آن، درگیر حمله خود به اوکراین است، تقویت می‌کند. در ۴ ژوئیه، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در سومین سفر رسمی خود روابط رو به رشد با تاجیکستان را تقویت کرد.»

«پرویز ملاجانف» کارشناس علوم سیاسی و عضو سازمان غیر دولتی مستقر در انگلیس موسوم به «هشدار بین‌المللی» که صلح را ترویج می‌کند، گفت: «وضعیت خلاء ایجاد شده و این خلاء توسط چین پر شده است. از زمان وخامت اوضاع در افغانستان، چین از نگرانی دولت تاجیکستان برای تقویت بخش امنیتی استفاده می‌کند.»

نگرانی در مورد مرز ۸۰۰ مایلی تاجیکستان با افغانستان از زمان بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱ تشدید شده است.

ملاجانف در ادامه گفت: «چین همچنین مهمات و فناوری را به‌عنوان بخشی از برنامه‌های گسترده‌تر خود برای ایجاد یک خط دفاعی پیشرفته در اختیار تاجیکستان قرار می‌دهد. اما همچنین ممکن است برخی اهداف و برنامه‌های ناشناخته بلندمدت وجود داشته باشد که آشکارا اعلام نشده باشد.»

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->